تنگی حالب در اثر چیست؟

 

ureteral stricture
ureteral stricture

تنگی حالب یا تنگی مجرای ادرار ممکن است به علت سنگ کلیه، التهاب مجرای ادرار، عفونت و یا بافت اسکار در اثر جراحی قبلی باشد. مجرای ادرار لوله ای است که ادرار را از بدن خارج می کند و اگر دچار تنگی شود مشکلاتی ایجاد می کند. در برخی موارد تنگی مجرای ادرار ممکن است مادر زادی باشد.

علائم تنگی حالب چیست؟

بسیاری از کسانی که به این بیماری مبتلا هستند با جریان کند ادرار مواجه می شوند. این رایج ترین علامت است، اما این بیماری علائمی دیگری هم دارد. علائمی از قبیل:

·       کندی در ادرار کردن

·       عدم تخلیه کامل ادرار

·       نشت ادرار

·       ادرار کردن همراه با درد

·       تکرر ادرار

·       عفونت مجاری ادرار

تشخیص تنگی حالب

برای تشخیص تنگی مجاری ادراری یک اورولوژیست به مواردی زیر تکیه می کند.

آزمایشات ادرار

در این آزمایشات به دنبال عفونت یا خون در ادرار می گردند و یا می خواهند از علائم سرطان باخبر شوند. در برخی موارد خون موجود در ادرار برای بیمار قابل رویت نیست و تنها در آزمایشگاه معلوم می شود.

آزمایش جریان ادرار

در این آزمایشات جریان ادرار و قدرت آن اندازه گیری می شود.

سونوگرافی مجرای ادرار

با کمک سونوگرافی تمام مشکلاتی که منجر به این تنگی شده اند مشخص می شود.

سونوگرافی لگن

در این سونوگرافی معلوم می شود که آیا پس از تخلیه هنوز هم ادرار در مثانه وجود دارد یا خیر.

اسکن ام آر آی لگن

در این اسکن متخصصین به استخوان لگن نگاه می کنند تا ببینند که وضعیت درگیری تا چه حد است.

اورتروگرام رتروگراد

در این آزمایش مشخص می شود که تنگی در کدام قسمت از لوله حالب بیشتر است.

سیستوسکوپی

سیستوسکوپ یک ابزار نازک و لوله مانند است که در سر آن عدسی کار گذاشته شده است. با کمک این ابزار داخل مجرای ادرار و مثانه به خوبی دیده می شود.

دلایل تنگی حالب چیست؟

به طور کلی تنگی مجرای ادرار در مردان بیشتر از زنان است. تنگی مجرای ادرار ممکن است به دلیل خراش یا زخمی باشد که در اثر خروج سنگ ایجاد شده است. سایر دلایل عبارتند از:

·       عفونت های مقاربتی

·       قرار دادن ابزاری مانند آندوسکوپ

·       ضربه یا آسیب به مجاری ادرار یا لگن

·       بزرگ شدن پروستات در مردان

·       سرطان مجرای ادرار

درمان تنگی حالب

درمان بستگی زیادی به نوع، اندازه و شدت علائم تنگی مجرای ادرار دارد. اگر بافت اسکار مجرای ادرار را باریک کرده باشد یک اورولوژیست درمان های زیر را برای آن در نظر می گیرد.

کاتتریزاسیون

اولین اقدامی که اورولوژیست ها برای درمان تنگی به کار می برند قرار دادن یک لوله کوچک به نام کاتتر در مثانه است. این لوله تخلیه ادرار را آسان می کند. اما این روش در کسانی که تنگی کمی دارند بهتر جواب می دهد. اگر بیمار عفونت داشته باشد آنتی بیوتیک برای او تجویز می شود.

اتساع حالب

برای گشاد کردن لوله حالب یک سیم کوچک از مجرای ادرار و داخل مثانه عبور داده می شود تا تنگی به طور کامل برطرف شود. با اتساع لوله حالب کم کم اندازه دهانه مجرای ادرار بازتر شده و از تنگی های پی در پی جلوگیری می شود.

اورتروپلاستی

در این روش با جراحی بخش تنگ شده لوله حالب برداشته شده و بافت های اطراف باز مجرا بازسازی می شود. برای باسازی از بافت سایر نواحی بدن برداشته شده و ناحیه مورد نظر پیوند زده می شود.

اورتروتومی آندوسکوپی

این یک تکنیک مدرن و کم خطر جراحی است که جای زخم کمتری به جا می گذارد. همچنین پس از این جراحی  بهبودی سریعتر و خطر عفونت آن بسیار کمتر می شود.

این روش از جراحی با کمک یک ابزار به نام سیستوسکوپ انجام می گیرد. سیستوسکوپ مجهز به یک عدسی است و هنگامی که جراح آنرا از طریق مجرای ادرار وارد می کند می تواند با لیزر تنگی حالب را بر طرف کند.

استنت

در برخی موارد بیماران از جراحی اجتناب می کنند بنابراین باید از روش های جایگزین جراحی برای آنها استفاده کرد. استنت کاشته شده یا کاتتر طولانی مدت می تواند تنگی مجرای ادرار را برطرف کند.

استنت لوله ای است که در حالب قرار داده می شود تا مجرا را باز نگه دارد. اما این یک روش مطمئنی برای برطرف کردن تنگی حالب نیست و ممکن است باعث تحریک مثانه، عفونت و ناراحتی شود. به همین دلیل از این روش کمتر استفاده می شود.

منبع: https://www.drsadeghzadeh.com/

Comments

Popular posts from this blog

آیا دمنوش برای لاغری شکم و پهلو موثر است؟

در رژیم غذایی ویت واچرز چه بخورم و چه بنوشم؟

رژیم فستینگ چند کیلو کم می کند؟